X
تبلیغات
M.B VICTORY - همه چیز راجب شورلت کامارو
تاريخ : چهارشنبه پانزدهم شهریور 1391 | 14:11 | نویسنده : M.B

کاماروی 1968 که به طرز فوق العاده ای بازسازی شده چیه؟

محشره؟ خوب نظرتون راجع به کسی که این ماشین رو بازسازی کرده چیه؟ چه جور ادمیه؟ یه مکانیک حرفه ای که عمرشو پای این جور ماشینا گذاشته یا یه کمپانی مثل TIME MACHINES که با تکیه به دانش مهندسا و هنر مکانیکهای حرفه ایش این کارو انجام داده؟

سوال اولو یه کم تغییرش می دم نظرتون راجع به یه کاماروی 1968 که توسط یه دختر 21 ساله بازسازی و تیون شده چیه؟

نظرتون برگشت؟! عجله نکنید تا اخر متنو بخونید بعد نظرتونو بگین.

اسم ریبیلدر این کامارو لیز مایلز 21 ساله هستش که تو سانفرانسیسکو زندگی می کنه و به دختر با کامارو(تریپ سرخپوستی) معروفه! و یک بار جایزه ی بهترین دانش اموز رو برای هدایت یه گروه طراحی و ساخت شاسی و موتورهای با عملکرد بالا رو به دست اورده اونم بین 2500 دانش اموز که کمتر از دو دوجین اونا دخترن!

ماشین همون طور که گفتم یه کاماروی مدل 1968 هستش. لیز با استفاده از مهارتش در زمینه ی کار با فلزات و جوشکاری تمامی سطح بدنه این ماشین رو مورد بازسازی و اصلاح قرار داده، تمامی پنلها، درزهای بدنه، سوراخهای اضافی سپرها، تمامی سوراخها شامل جای نصب انتن، درب باک و جا قفل درب صندوق ناپدید شده! سپس کل سطح بدنه، بتونه و استر شده. و در اخر هم رنگ نارنجی دست ساز لیز بهش زده شده. کار ساخت رنگ رو با یه رنگ صورتی! شروع کرده بعد رنگ قهوه ای اضافه شده، قرمز، سیاه، سفید و نارنجی تا رنگ نارنجی مورد نظرش به دست اومده. و به نظر خودش رنگ ماشین حتما نباید خیلی درخشان و گرونقیمت به نظر بیاد تا ماشین جالب و فوق العاده به نظر برسه. سپرها هم صاف و صیقلی و سپس استر شدن. چون لیز کلا از چیزای درخشان زیاد خوشش نمیاد (بر عکس همجنسای ایرانی!)

انجین بلوک کوچک مورد استفاده از نوع 350 و با ضریب تراکم 10.3 به 1 هستش. که هم برای استفاده ی شهری کاملا مناسبه و هم عملکرد مناسبی با بنزین 91 اکتان کالیفرنیا داره. سرسیلندر مورد استفاده هم از نوع الومینیمی هستش. کاربراتور هم با دبی 750 CFM انتخاب شده. منیفولد ورودی هم توسط لیز با روش سندبلست( پاک سازی سطح با دمیدن ماسه با فشار زیاد) پاکسازی و سپس چکش کاری شده. Firewall (دیواره ی مابین اتاق و موتور) صاف و صیقلی و تمامی سطح حفره ی موتور استر شده. کاربراتور و در سوپاپ هم(که ظاهر پولیش شده و براق داشتن) مورد فلسفه ی تنفر از چیزاهای درخشنده ی لیز قرار گرفتن که به همه جای ماشین سرایت کرده.

مشخصات فنی:

انجین 350 بلوک کوچک. میل لنگ فورج کاری شده که شاتون ها و پیستونهای hypereutectic رو حرکت میده. روغنکاری به عهده ی روغن RedLine Racing هستش. سرسیلندر الومینیمی Dart Pro1 که ضریب کمپرسی معادل 10.3 به 1 رو ایجاد می کنه. منیفولد و میل سوپاپ Victor Jr که عمل لیفت را به میزان 0.56 اینچ برای سوپاپ گاز و 0.567 اینچ برای سوپاپ دود به روی تایپیت های خشک انجام می دهد. میل تایپیت ها از الیاژ کروم-مولیبدون و اسبکهای مارک GoldRace. سیستم تقویت جرقه ی MSD به همراه دلکو ساخت Billet باعث تولید جرقه شده که از طریق وایرهای 8.8 میلیمتری به شمعها منتقل می شوند. پمپ بنزین نیز به حالت فابریک باقی مانده است. لیز همچنین یک پیکاپ 1 اینچی برای منبع بنزین درست کرده که توسط یک لوله الومینیمی 11.42 اینچی به کاربراتور 750 Demon متصل می شود. ترکیب یک واترپمپ ادلبراک Victor به همراه یک فن از نوع Flex-a-lite که به صورت دستی فعال می شود امکان حذف فن فابریک ماشین(که از موتور نیرو می گرفت) را فراهم کرده است. هدرز هم از مارک هدمن و با لوله های سه اینچی انتخاب شده اند. سیستم اگزوز هم از نوع Flowmaster می باشد.

قدرت: در تست داینو در موسسه Robello Racing قدرتی معادل 501 اسب بخار در دور موتور 6600 و گشتاور 434 پاوندفوت در دور موتور 4900 به دست امده است.

سیستم انتقال قدرت:

کلاچ: فلایویل فولادی Mcleod به همراه دیسک 11 اینچی و صفحه ی Lakewood

گیرباکس: جعبه دنده ی چهار سرعته جان سخت Muncie M-20 به همراه مجموعه رابط Hurst

دفرنسیال: گلدانی ده پیچ فابریک به همراه اکسل Yukon، کرانویل و پینیون Eaton،ضریب دنده ی 3.73 به 1، چارشاخ گاردان Spicer متصل به میل گاردان 3 اینچی.

شاسی:

فریم: زیرشاسی به وسیله ی بست های مخصوص مسابقات جوشکاری شده. خودرو با وزنی معادل 3220 پاوند(حدود 1460 کیلوگرم) از تقسیم وزن 54% جلو و 46% عقب بهره می برد.

سیستم تعلیق: کمک فنرهای تکی QA1 در چهار گوشه ی خودرو. جعبه فرمان ساخت Yearone( رجوع شود به ترنزم برت رینولد!) با حساسیت بالا (قفل تا قفل دو دور) فنرهای با قطر 2اینچ Hotchkis به همراه میل ضدغلطش 48.111 اینچی. در عقب نیز از فنر شمش چندبرگی Hotchkis استفاده شده به همراه میل ضدغلطش 1 اینچی ساخت لیز. غلاف های پوشاننده ی مخصوص سیستم تعلیق در همه جا مشاهده می شوند.

ترمز: در جلو دیسک های ترمز خنک شونده و شیاردار Wilwood در ابعاد 11.750x1.250 اینچ که با کالیپرهای ترمز چاق و چله ی Dynolite ساخت Wilwood اشنا می شوند. که در مجموع باعث کاهش 38 پاوند از وزن جلوی خودرو می شوند. لیز ترمزهای کاسه ای عقب را با مدل 4 پیستونه دیسکی ساخت Wilwood در ابعاد 12x0.800 اینچ تعویض کرده است. رینگ های خودرو از نوع رالی متعلق کوروت و در ابعاد 7*15 برای جلو و 8*15 برای عقب هستند که بر روی انها تایر های دانلوپ سری 8000 در ابعاد 50/245 قرار گرفته است.

در دومین سال تولید کامارو تغییرات کوچکی در ان ایجاد شد. جلوپنجره حالت افقی تری به خود گرفت و دریچه های هوای جلو خودرو جای خود را به یک سیستم تهویه به نام Astro Ventilation دادند. راهنماهای روی گلگیر نیز اضافه شدند. مدل SS396 مجهز به دریچه های هوای کرومکاری شده با طراحی جدید روی کاپوت شد.(مدل SS350 تغییری نکرد) سیستم تعلیق عقب ناراحت و ازاردهنده ی کاماروهای 1967 با استفاده از فنرهای شمش چند لایه به جای مدل تکی قبلی و کمک فنرهای با طراحی جدید بهبود یافت. یک موتورجدید 350 اسبی 396 اینچی به لیست اپشنهای SS اضافه شد. در این سال تبلیغات زیادی برای مدل Z28 انجام شد و فروش ان به 7199 دستگاه افزایش یافت. کاماروهای Z28 به سادگی با نشان Z28 یا 302 بر روی ان قابل تشخیص بودند.

میزان تولید:

RS : 40977 دستگاه

SS : 27884 دستگاه

Z28 : 7199 دستگاه

موتورها:

230 l6 به قدرت 140 اسب بخار

250 l6 به قدرت 155 اسب بخار

327 V8 به قدرت 210 اسب بخار

327 V8 به قدرت 275 اسب بخار

350 V8 به قدرت 255 اسب بخار

SS350 به قدرت 295 اسب بخار در دور موتور 4800 و گشتاور 380 پاوندفوت در دور موتور 3200

SS396 به قدرت 325 اسب بخار در دور موتور 4800 و گشتاور 410 پاوندفوت در دور موتور 3200

SS396 به قدرت 350 اسب بخار در دور موتور 5200 و گشتاور 415 پاوندفوت در دور موتور 3200

SS396 به قدرت 375 اسب بخار در دور موتور 5600 و گشتاور 415 پاوندفوت در دور موتور 3600

عملکرد: SS396/325 شتاب 0 تا 60 مایل در 6.6 ثانیه و طی مسافت 400 متر در 15 ثانیه و با حداکثر سرعت 94 مایل بر ساعت.

در سال 1969 کامارو دچار تغییرات قابل توجهی نسبت به سال قبل شد. جلوپنجره پایین تر امد. چراغهای عقب بلندتر و باریکتر شده و به سه قسمت تقسیم شدند. یک ابرویی در دو سمت خودرو و سرتاسر ان امتداد یافته بود. یک چین خوردگی از چرخ عقب خودرو تا یک چهارم پنل عقب خودرو امتداد داشت. ظاهر گلگیرها و درهای کامارو هم تغییر کرد. جلوپنجره و چراغها هم بزرگتر شدند و پایینتر قرار گرفتند. داخل خودرو نیز دستخوش تغییرات قرار گرفت از جمله طراحی جدید داشبورد و صندلیهای راحتتر. سپرهای ویژه ی Endura نیز همانند دو سیستم رم ایر در تمام ورژن های SS نصب می شدند. سیستم اول یک درپوش موتور جدید بود که به کمک یک رم ایر، هوای خنک را به موتور منتقل می کرد. در سیستم دوم یک قطعه واسط که در قسمت میانی محافظ موتور و جلوداشبورد نصب می شد به همراه یک فیلتر هوای ویژه، هوای خنک مورد نیاز موتور را تامین می کرد. در این سال یک انفجار! در تنوع موتورهای انتخابی برای کامارو ایجاد شد. در قسمت موتورهای با توانایی پایین، یک انجین جدید 307 ( که در ان از میل لنگ مدل 327 در بلوک 283 استفاده شده بود.) به قدرت 200 اسب بخار در خط تولید قرار گرفت و نیز یک موتور جدید 350 اینچی به قدرت 255 اسب بخار جایگزین مدل قویتر 327 شد. تولید Z28 کماکان با موتور 302 ادامه پیدا کرد. پکیج RS همچنان محبوب و مورد استقبال جوانان بود که شامل یک جلوپنجره ی ویژه با چراغهای مخفی در پشت ان، چرخهای کرومی،drip rail(معنیشو متوجه نشدم)، خطوط روی بدنه و نیز نشان RS می شد. انجین 350 استاندارد SS افزایش قدرت ناچیزی دریافت کرد تا قدرت ان به 300 اسب بخار برسد. در حالیکه قدرت مدلهای 396 نسبت به سال قبل تغییری نکرد. در این سال همچنین برای چندمین بار یک کاماروی RS/SS کانورتیبل با انجین 396 به عنوان خودروی ایمنی مسابقات ایندیاناپولیس 500 انتخاب شد. شورلت مدلهای رپلیکا را نیز به صورت کانورتیبل و به رنگ سفید با خطوط نارنجی روی بدنه وبا موتور 350 تولید کرد. به خاطر کلکسیونی بودن این مدلها نسخه های جعلی زیادی نیز از این مدل وجود دارد! پس اگر قصد خرید یکی از انها را داشتید مواظب باشید.

ولی عملکرد واقعی با چیزی بیش از تزئینات ظاهری به دست می اید و خبر بزرگ در سال 69 امکان مجهز شدن کامارو به انجین 427 اینچی V8 بود. نخشستین مدلها توسط فروشنده های ویژه ی کامارو تولید می شد مثل کاماروی ینکو 427. موسسه خودروهای اسپرت ینکو که در پنسیلوانیا فعالیت می کرد، به همراه سایر فروشنده ها همچون نیکی در شیکاگو، دنا در کالیفرنیا و بالدوین موشن در نیویورک می توانستند انجین L72 به حجم 427 اینچ مکعب را به قدرت اعلام شده ی 425 اسب بخار زیر نظارت دفتر مرکزی سفارش تولید (COPO) با کد 9562 تولید کرده و به مشتریان عرضه کنند.

تعریف ساده ی کامارو ینکو 427 این است: این مدل بدون هیچ گونه تزئین و نشانه ای از کارخانه خارج می شد، به همراه موتور 427 در یک جعبه. ینکو انجین 427 را نصب می کرد البته به همراه تغییراتی که توان ان را به 450 اسب بخار می رساند، سپس رینگهای 15 اینچی رالی را روی ان نصب می کرد. همینطور یک رول بار بزرگتر در قسمت جلو و در نهایت نشان sYc (Yenko Sport Cars). اکنون یک خودروی اسپرت کامل به همراه تمامی تجهیزات و نیز طی مسیر 400 متر در زمان کمتر از 13 ثانیه تنها با پرداخت چند دلار بیشتر مهیا می بود.

اما مدلی که تمام تولیدات این مراکز را تحت الشعاع قرار می داد. مدل کارخانه ای ZL1 بود که جهت رقابت در مسابقات دراگ طراحی شده بود. کمپانی شورلت این مدل را در سیستم COPO و با کد 9560 تولید کرد. این مدلها کار خود را با مدل SS396/375 و سیستم تعلیق F41 شروع می کردند. اپشن SS و موتور حذف می شدند و انجین 427، درب موتور با دریچه های ورود هوا، ترمزهای جلوی دیسکی، یک انتخاب بین گیرباکس چهار سرعته و یا مدل توربوهیدراماتیک، و دیفرانسیل عقب با نسبت 4:10 نصب می شدند. انجین 427 ZL1 در واقع بر پایه ی مدل 427 عادی ساخته شده است. منتهی به جای استفاده از بلوک سیلندر اهنی و سر سیلندر L72 مورد استفاده در 427 عادی، از سرسیلندرهای الومینیمی و نخستین بلوک سیلندر الومینیمی ساخت شورلت در ZL1 استفاده شده است. که سرسیلندر ان با مدل L88 که مجهز به بلوک اهنی است مشترک بوده و قدرتی معادل 430 اسب بخار تولید می کند (که در واقعیت به عدد 500 نزدیک تر است) که ان را به قوی ترین انجین ساخت شورلت که به تولید انبوه رسیده، تبدیل کرده است. وزنی معادل 500 پاوند داشته (حدود 226 کیلوگرم) که برابر با وزن مدل بلوک کوچک 327 است. ضریب تراکم ان نیز 12 به 1 است. از این موتور تنها در کاماروهای COPO 9560 تولیدی در سال 1969 استفاده شده. شورلت برای شرکت دادن این مدل در مسابقات احتیاج به تولید حداقل 50 دستگاه از ان داشت. که در نهایت 69 دستگاه کامارو و دو دستگاه کوروت مجهز به این موتور تولید شدند. کاماروهای ZL1 دارای وارانتی 5 سال یا 50000 مایل بوده و مجوز تردد در خیابان را داشتند. مدل ZL1 با سیستم اگزوز و تایرهای فابریک کمپانی مسافت 400 متر را در 13 ثانیه طی می کرد و در صورت استفاده از تایرهای مخصوص و هدرز این زمان به 11.6 ثانیه با حداکثر سرعت 122 مایل بر ساعت کاهش پیدا می کرد. این سریعترین مدلی بود که شورلت تا به حال تولید کرده بود. انجین ZL1 به تنهایی 4160 دلار قیمت داشت که قیمت کاماروی ZL1 را به رقم باورنکردنی 7200 دلار می رساند( دو برابر قیمت مدل SS396). قیمت گران این مدل باعث می شد فروش ان به دشواری انجام گیرد و در نهایت 12 موتور و 30 دستگاه کاماروی ZL1 به کمپانی عودت داده شدند.

تولید کاماروهای 1969 تا اوایل سال 70 ادامه پیدا کرد چرا که کاماروهای جدید تا اواسط سال به بازار نمی امدند. به همین خاطر اخرین کاماروهای تولید شده ی 69 را نیز به نام مدلهای سال 70 می شناسند.

میزان تولید:

RS : 37773 دستگاه

SS : 33980 دستگاه

Z28 : 19014 دستگاه

موتورها:

250 l6 به قدرت 155 اسب بخار در دور موتور 4200 و گشتاور 235 پاوندفوت در دور موتور 1600

Z28 302 به قدرت 290 اسب بخار در دور موتور 5800 و گشتاور 290 پاوندوت در دور موتور 4200

307 به قدرت 200 اسب بخار در دور موتور 4600 و گشتاور 300 پاوندفوت در دور موتور 2400

327 به قدرت 210 اسب بخار

327 به قدرت 275 اسب بخار

350 LM1 به قدرت 255 اسب بخار

SS350 به قدرت 300 اسب بخار در دور موتور 4800 و گشتاور 380 پاوندفوت در دور موتور 3200

SS396 به قدرت 325 اسب بخار در دور موتور 4800 و گشتاور 410 پاوندفوت در دور موتور 3200

SS396 به قدرت 350 اسب بخار در دور موتور 5200 و گشتاور 415 پاوندفوت در دور موتور 3200

SS396 به قدرت 375 اسب بخار در دور موتور 5600 و گشتاور 415 پاوندفوت در دور موتور 3600

COPO 9561 427 به قدرت 425 اسب بخار در دور موتور 5600 و گشتاور 460 پاوندفوت در دور موتور 4000

COPO 9560 427 به قدرت 430 اسب بخار در دور موتور 5200 و گشتاور 450 پاوندفوت در دور موتور 4400

عملکرد:

Z28 : 0 تا 60 مایل در 7.4 ثانیه و 400 متر در 15.12 ثانیه و با حداکثر سرعت 94.8 مایل بر ساعت

396/375 : 0 تا 60 مایل در 6.8 ثانیه و400 متر در 14.7 ثانیه و با حداکثر سرعت 98.7 مایل بر ساعت

COPO 9561 : 0 تا 60 مایل 5.4 ثانیه و400 متر در 13.5 ثانیه و با حداکثر سرعت 102 مایل بر ساعت

COPO 9560 : 0 تا 60 مایل 5.3 ثانیه و400 متر در 13.16 ثانیه و با حداکثر سرعت 110 مایل بر ساعت

برگرفته از musclecarclub.com و wikipedia

ادیت: بابت چپ و راست شدن نوشته ها شرمنده! اگه کسی راه حلی داره ممنون می شم.



پیچک

دریافت کد تبادل آگهی هوشمند

دریافت کد تاریخ شمسی